kuligastesofi

Förlåt mig Astrid!

Kategori: Allmänt

Ikväll har jag min allra äldsta vän hemma på besök! Hon är inte gammal som att hon skulle vara en pensionär utan hon är en gammal vän för att jag har känt henne i hela hennes liv. Jag älskar henne och vi har hittat på så mycket skit i barndomens dagar. Jag tänker härmed dela med mig ( självklart med Marias godkännande) av en liten rövarhistoria. Inte för lång för då känns det otrevligt då hon är här som gäst.

Händelsen som jag vill berätta om utspelade sig när jag var ca 9 år och Maria 6 år och vår familj var på besök hos Marias familj. Maria och jag satt på övervåningen i soffan och jag tror att jag kände för att roa Maria lite extra genom att läsa en bok. Eftersom hon är tre år yngre än mig så har jag alltid haft lätt att forma henne på olika sätt (ja fram till tonåren då hehe). Bokvalet var lätt: Barnen i Bullerbyn. Jag tänkte att i och med att boken fanns i deras hem så hade Maria hört den tusen gånger redan och jag bestämde mig snabbt för att krydda till handlingen lite. Jag la till och bytade ut lite ord. Det blev genast lite snuskigare....ok då mycket snuskigare. Maria älskade det och ville höra många kapitel och jag var riktigt glad att någon äntligen ville lyssna när jag läste. Jag var glad ända tills vi satt alla samlade vid köksbordet och Maria plötsligt från absolut ingenstans börjar rabbla upp det jag läst. Marias föräldrar skruvade lite på sig på sina stolar och liksom väste fram.."men tyst nu Maria" några gånger innan hon avslutade. Jag förstår än idag inte hur jäkla bra minne ett barn kan ha. Men så var det och på vägen hem frågade mina föräldrar om det var jag som lärt henne alla de fula orden. Jag blånekade och de kom gemensamt fram till att Maria lärt sig en hel del av sina kompisar.

Maria har hört denna historien riktigt många gånger berättad av mig och hon minns inte den själv. Men det gör jag trots att det måste vara minst 20 år sedan dess.

(Förlåt Astrid Lindgren för att jag skändade din fina barnsaga. Du var en underbar person och författarinna. Jag tror faktiskt att du hade gillat min version.)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: